Dag 13 - Kunene River Lodge

20 september 2015 - Rehoboth, Namibië

Wij hadden vanmorgen met een lokale gids afgesproken om een nabijgelegen Himbadorp te bezoeken. Om half negen stond hij ons op te wachten bij de poort. Het ging een beetje " sneaky" want ook vanuit de Lodge worden deze excursies georganiseerd. Dat kost dan tweemaal zoveel. Met een hapje en een drankje, dat dan weer wel.

Eerst naar de minimarket om een zak meel te kopen, olie, suiker e.d. als geschenk voor de Himba' s.

Na een kwartier bereikten we het dorp. Een verzameling lemen hutjes rond een kraal waar de geiten worden verzameld. In het dorp waren een aantal vrouwen en kinderen aanwezig. Geen mannen want die waren bij de geiten. Door de droogte, het heeft hier al 5 jaar niet meer geregend, moeten ze steeds grotere afstanden afleggen.Bij het voorstellen en het noemen van onze namen ontstond steeds grote hilariteit als Tonnie haar naam noemde. Toen wij vroegen naar de reden van deze vrolijkheid werd ons verteld dat Tonnie in Himbataal zo veel betekent als teelballen. Daarmee was het ijs wel gebroken.

Veel uitleg gekregen over de betekenis van de speciale Himbadracht, vooral bij de vrouwen. Het is nogal ingewikkeld om het allemaal uit te leggen. De liefhebber kan het wel op internet opzoeken.

Daarna naar Kunenerivier River Lodge gereden waar we al om 2 uur aankwamen. We hebben weer een mooi plekje aan de rivier met om ons heen apen en veel vogels.

Zojuist kwam uit bosjes een varaan en er loopt een aap met ons flesje Deet weg. Ton wil weg hier. De apen dat gaat nog wel maar grotere dieren kan ze niet aan. De tijd is nu ook aangebroken om het plasemmertje mee te nemen in de daktent. Vanavond om 6 uur hebben we nog een boottocht je op de rivier. Daar doen we morgen verslag van.